www.miniopterus.sk

Zimné sčítanie netopierov v Tríbči III

Dátum: 14. - 15. 2. 2009
text Roman Lehotský

V sobotu skoro ráno vyrážame z Bratislavy. Cestou v Nitre na železničnej stanici priberáme ďalšieho nášho člena a v Žarnovici domácu jaskyniarku s priateľom. Naším cieľom sú jaskyne Veľkopolsko-Uherského krasu. Najprv sa pokúšame nájsť staré opustené banské diela, v ktorých sa v minulosti ťažila olovená ruda. Identifikovali sme v teréne jednu banskú haldu a dva zavalené banské vchody. Hľadanie výrazne komplikovalo množstvo nového snehu.

Potom sme pokračovali prehliadkou troch jaskýň, do ktorých sme sa museli brodiť v hlbokom snehu a po šmykľavých svahoch. Uzáver na prvej z nich je poškodený. Domáci jaskyniari už o tom vedia a plánujú jeho opravu. Pekná sintrová výzdoba v jaskyni nám čiastočne nahrádza sklamanie z nálezu len jedného podkovára malého (Rhinolophus hipposideros). Ďalšia jaskyňa je bez netopierov a v tretej opäť len niekoľko podkovárov.

Ďalej sme sa presunuli autom k ďalším dvom jaskyniam. Do vchodu prvej z nich prenikáme cez množstvo snehu. Nachádzame tu opäť len podkováre malé. Posledná priepasťová, miestami veľmi úzka jaskyňa, nás okrem zaujímavej geológie potešila peknou kolóniou 10-tich podkovárov malých. Deň zakončujeme v Hvezdárni v Partizánskom, kde máme zabezpečený nocľah. Krátkymi filmami s astronomickou tematikou končíme inak únavný a namáhavý deň.

Na druhý deň pokračujeme prehliadkou jaskýň Klátovského krasu. V dvoch jaskyniach sme našli len jednu uchaňu čiernu (Barbastella barbastellus). Vo vchodoch do jaskýň rástol slezinník rutovitý (Asplenium ruta-muraria). Cestou sme si pozreli aj starú pec na pálenie vápna, ktorá je súčasťou náučného chodníka. Ďalšou zastávkou je Lehotský kras, kam sme sa dostali po zasneženej a riadne šmykľavej ceste. Stretnutie s tiež sa šmýkajúcim autobusom v protismere nám nahradil nález 6 ucháň čiernych (Barbastella barbastellus) a jedného podkovára malého (Rhinolophus hipposideros). Opäť sa kúsok presúvame autom a k poslednej jaskyni sa dostávame už takmer za tmy. Počas prechodu mimoriadne teplou jaskyňou so silným prúdením sme tu opäť našli len podkováre malé. Už za úplnej tmy vychádzame na povrch a v silnom ľadovom vetre obdivujeme nádhernú oblohu plnú hviezd. Konštatujeme, že prudké oteplenie týždeň pred naším zimným sčítaním mohlo čiastočne znížiť počty zimujúcich netopierov. Nastupujeme do auta, lúčime sa pre tento rok s Ponitrím a smerujeme naspäť do Bratislavy.

Výber fotografií:
foto Blanka Lehotská, Roman Lehotský

Zasypané ústie do bývalej bane

Priestranná previsová jaskyňa

Pohľad z jaskyne

Podkováre malé (Rhinolophus hipposideros)

Sintrové brčká

Vyhľadávanie netopierov v jaskyni

Kolónia podkovárov malých (Rhinolophus hipposideros)

Stará pec na pálenie vápna

Zostup do ďalšej jaskyne

Slezinník rutovitý (Asplenium ruta-muraria)

Tu v strope sme našli uchaňu čiernu (Barbastella barbastellus)

Hornonitrianska hvezdáreń v Partizánskom

Uchaňa čierna (Barbastella barbastellus) s ektoparazitmi

Kolónia mory pivničnej (Scoliopteryx libatrix)

Piadivka jaskynná (Triphosa dubitata)

Návrat z jaskyne zasneženou krajinou